Rondje Haarlem

Type markering
Route is gemarkeerd met vierkante groen/gele Rondje Haarlem borden
Kenschets
Tijdens deze verrassende tocht maakt u kennis met alle landschappen in Zuid-Kennemerland
Folder, boekjes
De vernieuwde brochure ‘Fietsen rond Haarlem’ is voor een klein bedrag te koop bij de webwinkel van Landschap Noord-Holland, VVV Haarlem en het kantoor van het Haarlems Dagblad.
Omschrijving
Start bij Station Overveen. Met de rug naar station Overveen LA, langs spoorlijn blijven rijden (dus voor wegafzetting LA). Rijden langs een oude Israëlitische begraafplaats. LA Brouwerskolkweg over Prins Bernhardbrug. In Brouwerskolkpark fietspad blijven volgen. Beneden, aan het eind van het fietspad, is aan de overkant van de weg de Brouwerskolk.
RA Duinlustweg, langs natuurgebied Middenduin en langs Kraantje Lek. Duinlustweg vervolgen, langs witte bek van Koningshof bij kruising RD Van Haemstedelaan in (slecht verhard) fietspad.

Aerdenhout
Uit park RD Van Haemstedelaan vervolgen, RD Mr. H. Enschedéweg volgen, Zandvoorterweg oversteken en RA Koekoeksweg op, LA Nachtegalenlaan, borden Vogelenzang volgen, RD Vogelenzangseweg op. Ná ingang van Amsterdamse Waterleidingduinen (met Uitspanning de Oase) LA Landgoederen Leyduin, Vinkenduin en Oud Woestduin op. Fietspad door Leyduin rechts volgen. Verderop is Huize Leyduin.

Heemstede
LA Manpadslaan, spoor oversteken, RD voetgangersbrug over Leidsevaart, RD Manpadslaan, RA Herenweg.
Herenweg vervolgen, bij stoplichten in Bennebroek LA. Bij volgende stoplichten LA (brug over). In Heemstede RA Fazantenlaan, LA. Fazantenlaan uitrijden, LA Patrijzenlaan, RA Glipperdreef Langs oude meelmolen. RA Sportsparklaan, RA Ringvaartlaan, LA Ing. Lelylaan. LA Cruquiusweg op, bij kruispunt met Javalaan en stoplichten Cruquiusweg oversteken en aan de overzijde weg vervolgen. RA Nijverheidsweg, langs watertoren (of rechtdoor als u een hoge voetgangersbrug wilt vermijden. Dan via de Dreef de Johan Wagenaarlaan nemen.)
Tegen over kinderboerderijtje, smal paadje in tussen twee heggetjes door, over voetgangersbrug RA, LA Bernard Zweerslaan, RA Johan Wagenaarlaan (een mooie laan met platanen). Bij T-splitsing RA Caesar Franklaan, brug over Spaarne en Put van Vink

Schalkwijk
Wanneer het fietspad afbuigt met scherpe bocht RA. Bij T-kruising LA Zuid-Schalkwijkerweg, LA fietspad Lage Kadijk (gesloten tussen 8 april en 26 juni, dan doorrijden en bij Ringvaart linksaf).
Aan het eind van het pad bij Molenplas LA, voor bankje RA Schalkwijckermolenpad, RD fietsbrug over.
Weg vervolgen langs het water, bij T-kruising RA. Bij Ringvaart LA. Daar is rechts over het water Fort Vijfhuizen te zien. Aan het eind van Emeltpad LA Groeneweg, vlakbij bebouwing RA fietspad. Voor het bos RA fietspad, bij Ringvaart LA.

Haarlem
Onder viaducten van Oude en Nieuwe Schipholweg door. RA fietspad op. Tussen nieuwbouw van Zuiderpolder en Ringvaart. Fietspad gaat over in Liewegje. U rijdt langs de Liede, net als het Spaarne een oude veenstroom. Eind Liewegje RA Amsterdamsevaart.

Spaarnwoude
Bij Zoete Inval LA, onder viaduct, over spoor en LA fietsbrug op, langs Fort Haarlemmerliede. Bij splitsing RA. Bij Poldermolen de Veer RA, dorpje Penningsveer door, langs de achterkant van Fort Penningsveer, T-splitsing LA, na 50 meter, LA fietspad. Bij Paddestoel 21514 RD, bij Paddestoel 22675 LA, bij paddestoel 22655 RA. Bij paddestoel 24812 RA, langs kerkje Spaarnwoude bij weg LA. Dijk op, LA richting Spaarndam.

Hekslootpolder
Bij eind van de bebouwing LA Nieuwe Rijweg. Rechts aanhouden, langs Fort Spaarndam-Zuid, langs Noorderbuiten Spaarne, voor brug RA smal paadje in. Het eerste deel is een wandelpad, verderop wordt het een fietspad. Aan het eind van het pad door de Hekslootpolder, dijk over en RD, eerste weg LA, bij kruising Oostlaan/Westlaan RD. Dit is een fietspad langs de Velserbroek.

Santpoort
Aan het eind oversteken, LA en over de dijk RA, fietsviaduct, RD, Hoofdweg oversteken LA, bij rotonde RA, Wüstelaan, 100 meter voorbij Chalet RA Burg. Rijkenspark in. Bij het verlaten van het park RD Olga von Götschlaan, RA Wijnoldy Daniëlslaan, bij kruising LA Middenduinerweg, spoor oversteken, RD. RA Bergweg.

Bloemendaal
Langs de ingang van de Kennemerduinen, T-splitsing RA Brederoodseweg. Bij rotonde RD. Bij pannenkoekhuis RA een fietspad op. Bij eerstvolgende kruising RA. Bij verharde weg RD. Tussen waterpartij en weilanden door. RA Carmelweg, boven aangekomen LA Midden Duin en Daalseweg. Deze weg volgen. Bij T-kruising LA Hoge Duin en Daalseweg. RA Lombart Petrilaan. Drukke Militaireweg oversteken en RA, meteen LA, bij T-kruising LA, terug bij station Overveen.
Bron
Landschap Noord-Holland

Vond je dit een leuke route?